AUMES

Expedice Bajkal – technické okénko

Cestovali jsme 18 let starým Citroenem Xantia, který jsem koupil 1.12.2011 za 42 000 Kč. Na výběr vozu jsem stanovil velmi striktní požadavky: Provoz na LPG/benzín, tažné zařízení, dobrá antikorozní ochrana, funkční klimatizace. S těmito požadavky byly Citroeny Xantia asi za poloviční cenu než srovnatelná auta (Octavia, Mondeo, Avensis, 626 atd…). Jako bonus jsem obdržel v dané třídě bezkonkurenčně nejlepší (hydropneumatický) podvozek a alespoň průměrně silný motor 1.8/16V s 81 kW.
K dnešnímu dni jsme s autem najeli asi 116 000 km, celkově je na tachometru 259 987 km. Veškeré náklady včetně paliva, pojištění, pokut apod. činí k dnešnímu dni 330 622 Kč. Cena za kilometr tak vychází na 2.85 Kč, cena čistě za palivo vychází na 1.31 Kč. V porovnání s historkami, co slyším ve svém okolí, lze říci, že vůz je spolehlivý a na provoz levný. Většinu oprav řeším svépomocí. Výjimkou je údržba hydropneumatických akumulátorů (koulí), kterou svěřuji k mé plné spokojenosti PaMovi z Brna. Vzhledem k nízkým cenám náhradních dílů v porovnání s cenou práce kupuju značkové díly, které mají potenciál vydržet déle. Samozřejmě, že u takto starého vozu nelze očekávat zcela bezporuchový provoz. Před cestou jsem se snažil minimalizovat problémy, proto jsem preventivně vyměnil zapalovací lištu, se kterou jsem jen já jezdil déle, než je uváděná životnost. Tento díl je poměrně kritický a špatně by se sháněl. Dále jsem vyměnil hydraulické trubky, všechny brzdové destičky a přední brzdové kotouče, ačkoliv původní byly ještě v normě s asi polovinou obložení. Blázni, co se nudí, si mohou prostudovat tabulku s náklady: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hCw6fXeySxbuEwpATxg4Cb5aFZFuelxBL7W3x8KKU8s/edit#gid=0
Vzhledem k zůstatkové hodnotě automobilu by sice teoreticky nemělo smysl při vážné poruše, či nehodě auto nechat opravit/dopravit vrak do České republiky. Prakticky by to ale byla jediná možnost, jak se z Ruska dostat. Rusko striktně kontroluje, jestli koresponduje počet vjíždějících a odjíždějících aut. Při vstupu jsme museli vyplnit deklaraci na auto a podepsat, že s autem do 60 dnů Rusko opět opustíme. Pokud bych se chtěl vrátit bez auta, pravděpodobně bych měl na hranicích problémy, nebo bych musel zaplatit clo ve výši 6300 EUR. Proto jsem se snažil před odjezdem uzavřít pojištění s asistenčními službami. To se ukázalo být poměrně složité, protože žádná z asi 10 oslovených pojišťoven neumí tuto službu nabídnout na asijskou část Ruska. Nakonec jsme asistenční služby přikoupili k Viktoriinu cestovnímu pojištění u Direct pojišťovny na 40 dnů za 2136 Kč. Naštěstí jsme služby nevyužili. Těch asi 25 000 Kč, co asistenční služba pokrývala, by stejně stěží stačilo na odtah někde od Bajkalu do Lotyšska. To už by se skoro vyplatilo koupit si Buchanku a auto dotáhnout svépomocí . Viktorie by určitě měla radost, že můžeme řídit oba současně.

Přidat komentář
x

tell me more

Enter your details below and learn about all the perks you get by using Xtrail Explorer.



    Or call us for more info:

    x